-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10461 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا تقليد واجب است ؟ در زماني كه مجتهدي نبوده و در زمان امامان , مردم چگونه تقليد مي كردند؟ منظور ازحجةالاسلام و آيت الله چيست ؟

تقليد يعني تبعيت كردن و رجوع به متخصص و انسان مريض به دكتر مراجعه مي كند و كسي كه ساختماني مي خواهد بسازد به مهندس رجوع مي كند. كسي كه احكام و وظايف ديني را نمي داند تبعيت كردن ازعالم , صحيح بلكه لازم است . ولي تبعيت كردن عالم از عالم و جاهل از جاهل و عالم از جاهل صحيح نيست . معارف اسلامي دو بخش است :

1 اصول دين ;

2 فروع دين .

تقليد كردن در اصول دين جائز نيست , بلكه مسلمان نبايد در مسائل اعتقادي مانند توحيد و نبوت و معاد ازكسي تقليد كند و بايد خودش داراي يقين به اين مسائل باشد, ولي در احكام فرعي دين , انسان بايد مجتهد باشد يا ازكسي كه متخصص و عالم است تقليد كند.

دليل بر تقليد

1 عقل بهترين دليل است بر اين كه انساني كه نمي داند, بايد به عالم مراجعه كند و آيهء (1) همين حكم عقلي را بيان مي كند.

2 رواياتي هست كه دلالت مي كند فقيهان در زمان غيبت حضرت حجّت به عنوان مرجع تقليد هستند, مانند:

مي آيد, به راويان حديث ما (فقها) مراجعه كنيد. آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم >.

امام حسن عسكري 7فرمود:

دين خود باشد و مخالف با هواي نفس خويش , هم چنين مطيع دستورهاي الهي باشد, بر عوام لازم است از او تقليدكنند. اين اوصاف در همهء فقهاي شيعه نيست , بلكه در بعضي از آنها است >.

در زمان حيات امامان , شيعيان مسائل شرعي خود را از امام سؤال كردند يا از عالمان ديني كه در هر شهر بودند وبا امام رابطه داشتند. بعضي از عالمان و راويان , مورد اعتماد امامان بوده اند و ائمه آنان را به مردم معرفي مي كرده اند.حجت الاسلام و آيت الله در زمان ما دو لقبي است كه مردم مسلمان به علماي دين مي دهند. به كساني كه علم كمترين دارند, حجت الاسلام و به كساني كه مجتهد هستند, آيت الله مي گويند.

(پـاورقي 1. انبياء (21 آيه 7

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.